Pårørendemøte 21. januar 2025 (referat)

Til stede:
Fra styret: Hege Forsberg Krogh, Kristian Skjeseth, Ole Petter Solheim, Eirin Fallbakken Erichsen, konstituert enhetsleder for Seterløkka Christiane Nielsen, ca. 25 pårørende og gjesteforeleser Harald Sanaker.

Punkt 1:
Velkommen av styreleder Hege Forsberg Krogh, litt info om programmet for kvelden samt litt praktisk info om venneforeningen og arbeidet til styret.

Punkt 2:
Gjennomgang av årsberetning og budsjett. Valg av styremedlemmer for neste år, valg av revisor og to til å underskrive protokoll (eget referat og dokument).

Punkt 3:
Harald Sanaker – mangeårig sykehjems-overlege i Ringsaker delte av sin kunnskap på området demens. Han har jobbet mange år med pasienter med demens og i tillegg vært pårørende. Han startet med å fortelle om de forskjellige demenssykdommene og hvordan de er. Det er flere ulike typer og de starter veldig forskjellig. Men jo lenger ut i sykdomsforløpet man kommer – jo likere virker de. Pr. i dag er det ca. 102 000 personer som har diagnosen demens i Norge. Han fortalte også om den fortvilelsen de som rammes av sykdommen kjenner når tanker stokker seg, de ikke finner ord og logisk tenkning ikke lenger er som det var. Det er da viktig for den syke å ha folk rundt seg som kjenner en og kan forstå den syke.

Personsentrert omsorg er viktig. Her jobbes det etter noe som heter VIPS.
V står for verdigrunnlag som anerkjenner menneskets absolutte verdi.
– Alle er like mye verdt selv om de er syke.
I står for individuell tilnærming.
– Hvert menneske er unikt og da må man finne ut hva som er best for hver enkelt. Det er ikke kun én ting som passer for alle.
P står for evnen til å forstå verden ut ifra en annens perspektiv.
S står for etablering av støtte for sosialt miljø.

Kommunikasjon er viktig. Kroppsspråk bør stå i stil med det vi sier. Det kan være vanskelig nok for friske å tyde kroppsspråk og det er enda vanskeligere for de med demens-sykdom. Det beste vi som pårørende kan gjøre er å bruke kroppsspråk som sier det samme som det vi sier når vi prater til dem. Vi bør unngå å bli oppgitte, – for de kan ikke noe for at det ikke går så raskt eller de ikke forstår. Mye blir enklere og bedre hvis vi tar oss tid, er rolige og bruker tydelig kommunikasjon. Kommunikasjon betyr direkte oversatt «å gjøre sammen»

Punkt 4:
Konstituert enhetsleder for Seterløkka Christiane Nielsen forteller oss om livet på Seterløkka. Hun forteller oss om hva som skiller Seterløkka fra et sykehjem. Seterløkka er bemannet døgnet rundt med et dedikert team som gjør alt de kan for å se alle, imøtekomme behov og gi beboerne dem omsorg de trenger. Men pårørende må bistå på samme måte som de gjorde da beboerne bodde hjemme. Det vil si at pårørende må bistå med økonomi, handling og andre praktiske gjøremål, følge til ulike undersøkelser hvis det er behov for følge, bestille/avbestille avtaler, holde orden i leiligheten med mer.

Hun fortalte også om temaet som jobber på Seterløkka og arbeidsfordeling på dag, kveld, natt og helg. De har 17 årsverk hvorav 14 er 100% stillinger. Ellers er det 3 nattevakt stillinger, 4 sykepleiere samt hjelpepleiere.
Christiane fortalte oss om de faste aktivitetene de har; gåturer, sangstund, høytlesing, guttekveld mm. De har også babysang 1. gang pr. mnd, Seterløkka-koret samt en rekke aktiviteter tilpasset årstidene. Det forekommer også aktiviteter som bowling, kunstutstilling og fot- og håndballkamper med mer.

De er veldig stolte av Seterløkka koret og har i dag mellom 20 og 25 av beboerne som jevnlig deltar. Det er en stor glede for mange.
Miljøtiltak er de noe de legger stor vekt på for å skape best mulig dynamikk i hver etasje, i huset generelt og for at alle beboere sal ha det så godt som mulig. De arbeider aktivt med å skape et inkluderende og trygt miljø og at de som bor der skal føle dette som et hjem.

Punkt 5:
Avslutning ved styreleder. Styret består av en håndfull frivillige som gjør dette på fritiden. Vi trenger derfor at så mange som mulig andre pårørende bistår når Seterløkka trenger hjelp til å gjennomføre aktiviteter eller en hjelpende hånd ved ekstraordinære utflukter ol.

Vi håper også at medlemmer av venneforeningen bidrar til å skaffe enda flere støttemedlemmer – medlemskontingenten er kjærkommen inntekt som gir litt inntekter.
Men medlemskontingenten og loddsalg blir totalt ikke nok til å kunne innfri behov som går utover det helt nødvendige.

Vårt vipps nummer er 938260 – her kan du gjerne støtte oss, samt betale årets medlemskontingent på kr 200.

Vi oppfordrer derfor alle pårørende til å hjelpe oss med å finne mulige fond og stiftelser hvor vi kan søke om midler som kan brukes på beboerne og tiltak for alle beboere. Er det noen som i tillegg kan bistå med selve søknadsprosessen – setter vi stor pris på det. Ta da kontakt med oss på venn@seterlokka.no

Styret kommer til å fremover jobbe for å knytte til oss flere frivillige som vil sitte i styret og i aktivitetsgruppe.

Mvh styret i Seterløkka